sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Nyt tekstiä; vähän vakavampaa ja mietteitä bloggaamisesta...


Hih, nyt blogissani vähän "vakavampaa ja pohdiskelevampaa" aihetta,
-ja myös sitä vali-vali-valitusta.

Olen nyt neljättä päivää yksikseni kotona!
Normaalisti olisin nauttinut tästä täysin rinnoin, -siivoten, ommellen, askarrellen, ulkoillen ja saunoen. Unohtamatta hyvää ruokaa ja viiniä.

Nyt kuitenkin nuo välilevyn pullistumasta johtuvat kivut ovat niin kovat että liikkuminen on vaikeaa, -eikä se edes huvita koska sen jälkeen olen entistä kipeämpi.
Tiedän että pitää liikkua kivun sallimmissa rajoissa, -ja sitä olen tehnytkin- nyt vain ei enää edes halua! Fyysisen kivun lisäksi myös henkinen puoli on ollut niin kovalla koetuksella että olen saanut taas masennuksen vieraakseni (tai eihän se mikään vieras ole, "vanha tuttu" 15 vuoden ajalta).
Olen siis jonossa magneettikuvaukseen ja ortopedille, tällä viikolla kävin lääkärillä ja sain uudet lääkkeet (eivät ainakaan vielä ole auttaneet) ja ensi viikolla on fysioterapia.
Muuta en voi tehdä kuin yrittää kestää ja odottaa!



Nyt tässä sohvalla aikaa viettäessäni on tullut mietittyä monenlaista.
Olen myöskin vähän selaillut blogiani taaksepäin, -lähinnä kuvia.
Ja mietinkin tätä bloggaamista.

Ensimmäisen blogini aloitin 2006, -sen teki minulle Esikoiseni, Taivaspoikani.
Vuonna 2008 siirryin bloggeriin ja täällä olen siitä asti ollut.
Blogia olen pitänyt siis kahdeksan vuotta!!
Siinä ajassa on oma blogini muuttanut muotoaan mutta myös koko blogistania -jos ei nyt muuttunut- niin ainakin kasvanut -paljon!!

Ihania blogeja monilta eri elämänalueilta on tullut kuin sieniä sateella!
Valitettavasti ei vain jaksa seurata enää juuri kuin joitakin silloin tällöin.

Minulle tämä blogi on vähän kuin päiväkirja, -olen sellaista pitänyt pikkutytöstä aikuisikään asti.
Olen aikoinaan kirjoitellut itselleni myös pöytälaatikko runoutta ja proosaa.
Ajatuksien saaminen paperille on ollut se minun juttuni. Kirjeitä kirjoitin aikoinaan myös paljon.
Käsihän niissä väsyi, joten nyt onkin mukava kun voi kirjoittaa koneella.

Valokuvaaminen on myös lähellä sydäntäni joten nämä kaksi asiaa yhdistettynä sopii minulle!
Blogissani ei ole mitään "punaista lankaa" -kirjoitan ja kuvaan mitä milloinkin mieleen juolahtaa.
Muoti, vaatteet yms. ovat sellaisia joita en juurikaan käsittele. Syystä että, en ole enää mikään nuori nainen ja ylipainoakin on paljon! En halua kuvia itsestäni -enkä varsinkaan julkaista niitä.



Nyt kun olen Esikoisen menehtymisen jälkeen ollut yli kuusi vuotta kotona, ja tämän kuun alusta pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä, niin bloggailu sopii minulle erittäin hyvin.
En ole kovin sosiaalinen ja viihdynkin hyvin kotona.

Se mistä jaksan aina iloita, on se, että kuinka paljon blogillani onkaan lukijoita VAIKKA täällä ei ole mitään hienouksia, glamouria, matkoja tms.
Vain yli viisikymppisen naisen kuvia ja mietteitä arjesta ja elämästä.
Jokaisesta teistä olen niin kiitollinen, vaikka en kirjoittaessani yhä vieläkään osaa ajatella kirjoittavani jollekkin, -pidän vain edelleenkin eräänlaista päiväkirjaa.

Tämä on minun harrastukseni, -joillekkin käsittääkseni blogin pitäminen on eräänlainen työ.
Olisihan se mukava jos tämän myötä saisin vähän taskurahaa, -pienen eläkkeen lisäksi- mutta en tiedä osaisinko tällä edes tienata jos se olisi mahdollista.
Varmaan pitäisi aiheet ja kuvat olla mielenkiintoisempia että olisi lukijoita enemmän ja voisi vähän tienatakkin.
Eli minä siis jatkan edelleenkin tällä samalla linjalla; -arjen asioita, mitä milloinkin mieleen juolahtaa.
Nyt kun olen muutaman kuukauden potenut tätä välilevynpullistumaa, niin ei oikein ole ollut mitään kivaa aihetta... kun mikään ei huvita.
Mutta näillä mennään nyt, ja katsotaan sitten kun joskus nämä kivut tästä helpottavat ja liikkuminenkin helpottuu!

Kuvissa viimeisin hankintani Eero Aarnion Tupla Kupla valaisin.



Muistakaahan siis ARVONTA vielä tiistai-iltaan asti!



32 kommenttia:

  1. Kirjoittaminen on mukavaa, kuvien katsominen terapiaa. Jatka juurikin tällä linjalla, pidän siitä.

    VastaaPoista
  2. Jatka samaan malliin ... Lukeminen on minulle ilo, terapia, ajan vietettä ja inspiraatiota ....
    Kuvasi ihania ja kauniita !
    Tuija

    VastaaPoista
  3. Jatka vain näin. On meitä, jotka tällaisesta tykätään.

    VastaaPoista
  4. Minusta tuntuu, että blogi on kiinnostava silloinn, kun kirjoittaja laittaa itsensä likoon - niinkuin sinä teet. Toki pelkkä asiasisältökin saattaa olla hyvä, mutta itse pidän nimenomaan henkilökohtaisista tarinoista ja aidoista kokemuksista. Tämä on klisee, mutta kirjoitan sen silti: aina voisi asiat olla huonommin! Älä loukkaannu, kun sanon, että sinä sentään pääset kävelemään... minä en pääse askeltakaan, enkä pääse omin avoin pois kotoa, en ulko-ovea kauemmas. Minulle tuotiin sähköpyörätuoli ja sen tuoja kertoi samaan kaupunkiin tuoneensa toisen henkilölle, joka liikkuu vain leuallansa joystickiä käyttämällä. Kylläpä minä saan olla kiitollinen - kädet toimii! Toki jokaiselle se oma vaiva on hankala (vaikkei sitä vaihtamaan suostuisikaan) ja jokaisella on oikeus olla pettynyt, kiukkuinen ja masentunutkin. Itse yritän pitää kaikki hankalat tunteet mahdollisimman kaukana, sillä tiedän, että jos alan itkemään siitä ei tule muuta kuin syvempi itsesääli. Toivotan sinulle aurinkoisia syyspäiviä ja sitä, että saat blogia kirjoittamalla edelleenkin helpotusta elämääsi ja näin välitettyä sitä myös meille muille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lämmin kiitos Mervi!♥
      En toki loukkaannu, -ymmärrän hyvin mitä tarkoitat.
      Pientähän tämä minun kipuiluni on, -ja väliaikaista!!
      Nyt kun olen useamman päivän ollut itsekseni niin on vähän tunteet pinnassa..
      Poikani menehdyttyä olen todennut etten mitään pahempaa voisi kokea; -tämä fyysinen kipu on kuitenkin pientä siihenkin verrattuna. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa...

      Poista
  5. Jaksamisia ♡ Tampereella on pieni yritys, jossa kaikki maggeettikuvaukset maksaa 138€ erikoislääkärin lähetteellä. Olin siellä itse viime viikon keskiviikkona ja jo perjantaina tuli palaute kuvauksesta ( jonka kiikutan ortopedilleni)kiinnitin nimittäin huomiota tuohon, että kerroit olevasi jonossa kuvaukseen. Saakohan näin julkisesti " mainostaa "...Cityterveys on paikan nimi...ihan Rautatieaseman vieressä.
    Parempaa uutta viikkoa sinulle !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Harmi ettei täältä ole mahdollisuutta lähteä sinne.
      Edullinen on magneettikuvaus.
      Olen nyt miettinyt että olisiko sittenkin pitänyt mennä yksityisen kautta, -mutta en millään raaskisi maksaa sellaisia summia kun edullisemminkin pääsee. Tuo mainitsemasi hinta ei ole korkea, olen ajatellut niiden olevan huomattavasti kalliimpa!

      Poista
  6. Toivon sinulle kivuttomampia päiviä ja jaksamista. Blogiasi on mukava lukea - erityisesti ruoka- ja pihajutut ovat mieleeni. Kauniit kuvat kodistasi piristävät ja inspiroivat.

    VastaaPoista
  7. kyllä näistä molleistakin saa kirjoitella,se on elämää sekin. blogisi on varsin monipuolinen ja kuvatkin niin kauniita.toivottavasti jaksat jatkaa kirjoittelua,parempaa syksyä toivon ja että ilo saapuisi ....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!♡
      Vaikka blogini onkin pintaraapaisu elämästäni, niin en varmaan osaisi kovin "pinnallista" blogia pitääkkään!

      Poista
  8. Sun blogi on juuri näin hyvä. Kauniita ja ihania kuvia. Kirjoituksissa iloa ja surua. Ollaan 'tunnettu' sieltä vuodatuksen ajoilta, vissiin aika alkusta asti. Kissat yhdisti aluksi. Ollaan saman ikäisiä, sairaita. Toki kokemasi menetys on omassa luokassaan, kamalinta mitä äiti voi kokea :( tuntuu, että elämä on vastoinkäymisestä toiseen elämistä, mutta kyllä elämästä aina jotain hyvääkin löytyy, kun vain jaksaa tonkia ja uskoa. Toivottavasti selkäongelmasi saadaan pian kuntoon ja saat taas tehdä kaikkea mistä pidät! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiinuli!♡
      Sinä oletkin yksi niistä "vanhimmista" blogi-ystävistä joka yhä jaksaa lukea blogiani!♡

      Poista
  9. Tuossa jo ylempänä toinen kommentoija mainitsi, että Tampereella tehdään magneettikuvauksia edullisesti. Minäkin kuulin jostakin radio-ohjelmasta asiasta. Haastateltiin jotakin miestä, joka oli tuonut Helsingistä vaimonsa kuvauksiin. Taisi olla eläkeläispariskunta. t. Piri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kitos Piri, -kyllä tässä jo miettii että pitääkö matkustaa Tampereelle...

      Poista
  10. Palaan vielä edellä olevaan kommenttiini....Tosiaan tuolla Tampereen paikassa vaaditaan erikoislääkärinlähete ( ja kelakortti, koska lopullisessa summassa on jo kelakorvaus). Ortopedi, jonka luona olen asioinut suositteli paikkaa, jos haluan päästä edullisesti. Kuvaus olisi maksanut lähes 500€ lääkärikeskuksessa, jossa hänellä on vastaanotto...ei olisi ollut minulla varaa siihen mitenkään. Kallista on itsensä hoitaminen ! Kuinka monelta jääkään apu saamatta....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä melkoinen hintaero! Tuollaista n. 500€:n hintaluokkaa minäkin olen ymmärtänyt kuvauksen olevan.
      Itse vasta jonotan erikoislääkärille; -tai ortopedi on kyllä katsonut natiivikuvat ja lukenut tt-lääkärin diagnoosin ja sen perusteella määräyt minut magneettikuviin. Varmuudella en tiedä, mutta ilmeisesti ensin on magneettikuvaus ja vasta sen jälkeen menen ortopedin vastaanotolle, joka kai päättää mahdollisesta leikkauksesta.
      Se on kyllä totta, että itsensä hoitaminen on kallista, ja juuri siksi monelta jää apu hakematta. Onneksi meillä suomessa muuten on kyllä terveydenhoito hyvää, -vaikka odottamaan joutuu!!

      Poista
  11. Ihanaa on seurata blogiasi jatka vaan omilla tunteillasi.

    VastaaPoista
  12. Mieheni kävi joskus aikoinaan pulssissa magneettikuvassa välilevypullistuman vuoksi. Aamupäivällä tilasin ajan ja klo 16 kuvattiin. Klo 18 lähdettiin pulssista kotiin kuvat , jotka erikoislääkäri kuvauksen jälkeen oli tarkistanut, mukana. Lääkäri sanoi, että kahden vikon kuluttua hän voisi leikata selän julkisella puolella tyksissä. Mieheni kuitenkin päätti harkita asia ja onneksi päätti, koska selkä alkoikin aika pian parantua. ( Mies meni rankametsään , vaikka kipu olikin kaamea. Ei pystynyt istumaan, hetken pystyi seisomaan, makuuasennossa pystyi onneksi olemaan. Metsurin työt siis auttoivat ;) ) Mutta tosiaan kannattaisi harkita tuota erikoislääkärille menoa ja pyytää sieltä lähete Tampereelle =) itse olen käyttänyt terveystalon palveluita ja siellä erikoislääkärin vastaaotto on maksanut alle satasen. Hinnasto löytyy terveystalon sivuilta.

    Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti selkäsi parantuisi jo ennen kuin ehdit edes suunnitella yksityiselle lääkärille menoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sinulle!♡
      Kyllä minä vielä viimeiseen asti toivon, että tämä menisi ohi ilman leikkausta!
      Voi kuulemma kuivua kokoon itsekseenkin, mutta saattaa kestää puolikin vuotta...
      Minulla on kestänyt reilut 3kk ja kipu on "tehdä hulluksi"
      Hienoa että miehelläsi on mennyt ohi, -voin arvata että on vaatinut paljon lähteä sellaisessa kunnossa sinne rankametsään!!
      Omalla kohdalani harmittaa juuri tämä että kun kipu on kestänyt kauan ja pahentunut, niin ei enää uskalla/halua edes liikkua... Vaikka tiedän ettei se ole hyväksi!

      Poista
  13. Blogisi on niin ihana , kauniita kuvia ja sitten kirjoittelua. Joten jatka vain noin. Olen itsekkin selkäsairas ja saa nähdä mitä vielä edessä , sairaus on tuonut kaikenlaista mukanaan , juuri myös nuo mielialajutut ja koskut ,mutta näillä mennään . Sinulla on tietysti myös tuo menetys mikä on ollut kauhea kokemus.
    Kaikesta huolimatta aurinkoista viikonjatkoa ,täällä meillä ainakin paistaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tellupa ihanainen!♡
      Toivon sinulle voimia jaksaa selkäkipujen ja siitä johtuvan mielialan laskemisen kanssa!
      Olen samaa mieltä; -näillä mennään- kun muuta ei voi!

      Poista
  14. Mun mielestäni juuri tällaiset päiväkirjamaiset blogit ovat parhaita. Ei mitään turhaa hehkutusta ja glamouria vaan elämänmakuista tarinaa. On hyvä kuulla, että muillakin on huonoja päiviä ja masennuskin välillä kaverina. Itselläni tuntuu, että se on nykyisin vähän yrittänyt nostaa päätään, mutta kesällä kilpirauhasarvoni olivat pudonneet, joten saattaapa mielen alakulo johtua myös siitä.
    Hyvä kuulla, että olet päässyt nyt pysyvälle eläkkeelle. Ihminen tarvitsee elämäänsä vakautta eikä jatkuvaa miettimistä siitä, että pitäisikö yrittää jaksaa olla töissä ja mitä seuraavaksi kokeillaan. Kiitos kun jaksat kirjoittaa ja laittaa katsottavaksi kauniita kuvia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaunis kiitos Sari!♡
      Toivotaan että masennus ei sinulla saa liian paljon valtaa, -mutta mehän tiedämme sen, ettei sille itse mitään voi- se kun ei ole tahdon asia. Voimia ja aurinkoa päiviisi!

      Poista
  15. Koskettava kirjoitus <3 Paljon voimia sinulle Titti!

    VastaaPoista

Iloitsen kommenteista!♥
Muistathan kuitenkin muotoilla sanasi niin ettet loukkaa ketään ja että olet valmis seisomaan sanojesi takana ihan omalla nimelläsikin.
Blogini on julkinen, mutta kirjoitan tänne OMIA näkemyksiäni ja ajatuksiani.
Jos tuntuu että haluat tuoda oman -eriävän- mielipiteesi julki, niin voit laittaa minulle sähköpostia. Näin vältymme turhilta reposteluilta kommentti boxissa!♥